Nostalgia Kembali

Sebenarnya, aku da pernah publish essay nie dekat note FB aku dulu, tp,aku xrase semua orang da baca. Jd, aku bw datangkan lg essay tu kt entry kali ni. Hrp ssiapa yang xbc lg tu, bleh la rajin-rajinkan diri membaca nostalgia kita tika dulu. Aku sngt2 menghargai dan merindui waktu itu slamanya dlm idup aku. (hui...tetibe jiwang lak aku nie.). Ok, layannn……….


nak baca seterusnya? klik read more. ^_^
           
                                                           *          *             *              *              *
salam sahabat2 perjuangan..
Hari nie entah kenape tngan aku ni gatal nak tulis note nie..
sebenanye.. aku rindu waktu sekolah menengah dulu..


Sekolah aku Sekolah Menengah Ugama (Arab) Mehaliah Geting..(dekat je ngn rumah aku)
aku ingat lg dulu, mase aku darjah 6, aku dah bercite2 nk masuk skolah tu... walau sebagus mane pon result aku, aku still nk pegi sekolah tu..sebab? sebab pertame sebab mak aku suh..sebab yg ke 2, aku terinspirasi dgn melihat akak-qkak sekolah arab yg selalu lalu ikut laluan belakang umah aku bile dorang balek sekolah, dorang sume cantik2..kayuh basikal ramai2..gelak2..borak2.. hentahlah perasaan ape yg aku alami waktu tu.. aku pon confuse..huhu..*ignore*..

Mase time aku dulu, ade istilah "langkau kelas" (orang sekolah arab tau la), jadi, aku antara orang yang bertuah kerane dapat langkau kelas tahun tu..(koya..koya..kuakua)..


Mase first jejak kaki ke ting. 1c (if i not mistaken) , gerun gak la..sebab aku nie jenis susah nak cakap ngan orang...huhu...


Aku masuk kelas tu dengan sorang lagi kawan aku nie, Ayunie (perhatian! dia bukan pendiam macam aku..) dielah teman aku tika susah n senang..(huahuahua..jge koya tue dio)..sejak ari tu..bermula lah hidup aku di kelas baru..


Orang pertame yg tegur ktorag..emm..x ingt!( hehe).. tp, antara org pertama yg tegur kitorang ialah  Mek Yah,Zairiz , Ain Nassir, Emma, Hidayu (Ayu) dan beberape orang lagi yang lain..(kurang ingatan, maaf kalau ade yang tak dimentioned). dorang nie rupenye antara "geng gege" dlm kelas tu terutama Emma ngan Ayu.. dorang nie mmg lawak....

*aku sambung lain kali lah..*
                                                          *** ***

*sambungan*

Kalau mengikut ape yang aku belajar dlm kelas kaunseling (not kelas actually), aku tergolong dlm golongan peaceful phlegmatic, seorang yg terror dlm memerhati orang sekeliling..jadi, aku rase, aku memang rajin perhatikan orang..(huahuahua..). hari tu aku cerite pasal “geng gegedlm kls..sebab dorang dulu yang menonjol wktu tu..,.

Dalam kelas, kitorang belajar sume subjek agama yang best..contoh, Tajwid, Feqah, Tauhid, Khat (yg pling aku ske wlaupon khat nye xbpe nk jd)..dan lain-lain lg.. 


Dalam kelas,ade sorang pelajar nie, die suke tnye kalau ade pape kemusykilan..mmbuatkan aku rase kagum kt die..da la muke die chumill..aku ingt lagi, mase tu, dia duk barisan ke 3 dari meja guru..name die Afnan..(penan! Bo bo naek! Turun! Tinggi sngat tuh! Kahkahkah..) Sebelah die, Syikin.. (rindu die..). 


Kemudian, aku stat mngenali diri2 sahabat yg laen spt Amalina, Wana, Zana, Kiroh [sek2 Albert Einstein,,(untuk mengelakkan confuse; maksud nyo bijoks..)], selain tu, Hasmahani, Farah, Aida, Anies, Aisyah (sepupu aku), dan etc..(sekali lagi maaf kpd sesiape yg tak disebut..*segala kesulitan amat dikesali*..huahua)..

Selepas dari saat itu, kami same2 belajar untuk bersame2 memeriahkan kelas same2, same2 berpakat buat jamuan kelas setiap tahun, ambik gambar,, gelak-gelak, suka duke sume dikongsi bersama..(ye ker..? kuakuakua..).. 


Sampailah ting.2 (soff 3), kami menerime kehadiran sorang sahabat baru dari Bachok..name dia Nik Fadhilah,,,(kitorang panggil die Nik)..comel la die mase mule2 masuk..malu2 kucing..haha.. ( nik! *wink*). 


Aku nie jenis yg berani cakap ngan orang baru,mksudnye org yg kite xknl,, (nk tunjuk peramah la kononnye..hakhakhak....),maka, aku pegi dekat die seraye bertanye..; “Awok namo gapo..?” kemudian die mejawab; “Nik Fadhilatul Akmal.”(sambil menunduk taw! Haha..xleh blah..haha..Nik, jange maroh des?! Gura2 kambing..). Aku, bile aku dengar name die, aku tak dapat nak pikap,, panjang dowh! (haha..tu la nak katenye otak aku lembb mase tueh..haha..).. Aku ingat Fadilah je.. (kire ok r kan?haha..). 


Dan kemudian Nik pon dr hari ke sehari cube untuk meng’adapt’kan diri die ngan kitorang..jd, dr hari ke sehari lah diri menonjolkan diri die yg sebenarnye (hehehe..) ...


Dan kemudian kami selesa bgaul dgn die smpai sekarang...mmg begitu banyak liku-liku yg kite lalui untuk sampai ke tahap ini kan kawan2? ~~heee~~

Diringkaskan cerite, kitorang bersame bersama sampai ke form 4 dan 5.. that’s the moment i love most! Ye la, sume da besa, sume da pandai hargai kawan dan lawan, hargai suke duke n pengorbanan, gelak n tangis bersama..takkan mudah untuk aku lupekan sume tu... sememangnye, frens..you all the best..!

Ok la..mesti ade yg tak puas ati kalo aku berenti kt situ jer..(even aku pon)..aku nk cite ciket mase babak2 ktike form 4 dan 5..waktu nie kitorang terpaksa disatukan dengan kelas laki.. disebabkan kekurangan guru utk mengajar subject Akaun (i guess, betol ker? Kuikui..*ignore*). 


So, aku pndang....sume muke laki dlm kelas aku..... (not directly, of course la..aku kan pemerhati yg baek..ingat x peaceful phlegmatic? Haha..) ..dorang nie sume muke bek2..muke innocent, muke beriman, muke xde dose je sume...


Tapi, bile da hidup ngn dorang, astaghfirullah....i don't know what to say..you guys know it.., sebutla bende ape yg dorang xbuat untuk  tak menyakiti hati kitorang-kitorang nie...sume dorang buat.. Ok, contoh, bile mintak duit tabung mingguan, tak nak bagi..sbb ape? Yang tu aku tak dapat nak pastikan..same ade xde duwet, atau membenci amalan menabung atau sengaja nk sakitkan ati kitorang( bendahari terutamanye..) atau.. mmg dorang dah diprogramkan untuk tak akan memberi duit tabung..aku xtau... pape pon..*ignore* (hehe,,berapa banyak ignore da..*bc spt gaya P.Ramlee ok*).

Tapi, kadang2, fun gak bile skelas ngn budak laki nie.. kenape..? sebab salah satunye dorang suke mengambil perhatian dengan membuat lawak...(kebiasaannye lawak bodoh...)..

*aku sambung lagi larh wei..penat rr..banyak lagi nak crite nie..*
                                                     
                                                           *** ***
*sambung*

Bertemu lg kite dalam rancangan Nostalgia..kali ini kite akan membincangkan tajuk2 sperti.. bla..bla.. (huahuahua..skema giler..) ok lah.. aku maen2 je tu..bukan ayat aku cenggitu.. okep.. kat mane kite ari tu,.? (huhu..macam la ade orang yang nak tolong jawabkan..)

Aku nk bg contoh lawak atau mende2 yang pernah dilakukan oleh makhluk2 yang bername lelaki dlm kelas aku...Ok, firstly, bende yg pling aku ingat yang pernah dorang lakukan ialah permainan OMBAAAKK..(not permainan actually)... aku sebenarnye eager jgk nk tau mcmmn dorang boleh terfkir nk wt camtu...(plagiarism kah? Aku rase mcm pernah tngok penyokong2 bola sepak buat camtu..hmmm..) rase mcm nk try men la..nampak cam bes jek..(jom kite cube wei! Huahuahua...)

Ok, OMBAK ni dorang maen mcm nie, duk dlm satu barisan horizontally, tak kisah la panjang mane..lagi pnjang lagi bgus.. lepas tu, orang yang paling tepi memulakan aksi dgn mengangkat tangan ke depan sampai atas..(perlu kepada ability melembutkan tangan), diikuti dgn org ke due, ke tige, ke empat dan seterusnye sambil menyebut.. “OMBOKK...!!”...dan bile orang tengok aksi dorang, ianye seolah2 ombak yang sedang bergelora.. (walaweh..! haha..). Itu lah keje dorang time2 free...(dorang ni time ckgu ade dalam kelas pon dorang anggap time tu time free..huhu..). 


Haa..ingt x?? Aku pasti ramai wanita2 (wanita tuu..haha) dalam kelas aku tak kan lupe OMBAK nie..(iye lah da aku tengok komen2 korang kat part lepas..huahuahua..).

Lagi satu bende yang aku ingat, mase form 4 kalu xcilap aku, aku perhatikan, dorang ske sebut “MEGHO O..??!” dengan nada yang tinggi..waktu bile..?? waktu jumpe ngn geng..( boleh di umpamakan dengan perkataan ‘menyapa’), atau terjumpe orang laen yang bukan geng..(cth; laung dkt orang yg lalu tepi kelas..huhu.. masal0h2..), atau guna utk menggantikan ‘sorak’ (oooooooo!!) dan waktu bile2 shj yg mereka rase perlu... huhu... aku pon xpaham.. ape motif dorang.. aku rase ramai yang tak ingat kot... sebab aku rase mende ni.. aku sorang je yg ingat! (kot la kan..xtau kot2 ade org ingt..whatever lah!)

Then, what i shud write eh? Hemm... kalau nak kire banyak lagi yang aku nak tules nieh.... tapi, aku rase makin aku tulis makin aku rase addicted nak tules lagi..... so, sebelum orang suruh aku berenti, baek aku berenti dulu..( cube teke ni ayt sape....hehe..)..

Aku sebenarnye cube mencipta initiatif supaya kite dapat seolah2 melalui waktu dulu skali lagi bersame2..(paham ka maksud aku?). Let me explain, kan kite da mlepasi nostalgia Meheliah tu..yang tinggal hanye kenangan di dahan memori masing2..sungguh susah dan jarang untuk kite berkongsi ramai2 memandangkan kite sume duk jaoh2...jadi, tinggal lah kenangn tu sorang2 dlm kotak memori sampai berhabuk2 kotak tu...(nk katonyo lamo xbuko,,)...jd, dengan inisiatif ini, aku rase serbe sdikit dapat kembali menyatukan kite spt waktu dulu...

Last kalam..(advance tuh..BI+BA..huahuahua..), aku nok mitok maap nga sep mu kalu2 ado terkasar bhs..aku xdop niat nk baloh ko nk kekoh, cumo nk luahkan perasae rindu aku ko meheliah dan waktu blaja denu mulo.. maaf la kpd sesapo hok aku xsebut tu.....xdae ngan xingt.. biaso la kito ni manusio.. dok gano geneh? (ayat us.jak..). maaf jgk kalau ade adegan2 hok aku tamboh ikut suko aku..(ado ko..? kalu ado maaf lahh..)..kepada watak2 yg terlibat harap jangan ambik serius dgn gapo hok aku tulis sebab ia sekadar hiasan semate2...(hakhakhak..xde kaitan!). dan mintak maaf jugak kalu bahaso aku tu terlalu rrojakk...sumo bhs capo blako.... 


Ok lah.. untuk lebih maklumat, layarilah laman web iluvislam, saifulislam.com dan blog Wonderful Life...huahuahuahua.. lastly, majulah sukan untuk negara....

*REMEMBER...I ALWAYS LOVE MY FRENS*



0 mangkuk komen:

Post a Comment