Dunia Yang Kita Hidup~

Salam kawan-kawan! 
Baru aku teringat adik pompuan aku ade crite satu crite kat aku. (normal tak adik crite dekat kakak? Muahaha..) Crite tu boleh dikatekan bermanfaat gak la. So, cerite nye camni:
           Pade zaman dahulu, ade sorang budak yang tak pernah kuar rumah. So, suatu hari die bertekad untuk keluar rumah. Rase riang gembira bile berada di luar rumah berukar dengan perasaan takut yang amat sangat apabile seekor haarimau belang mengejarnya. Hanya Tuhan yang tau tahap ketakutannya.           
nak baca seterusnya? klik read more. ^_^ 

             Bile duk tengah lari-lari tu, budak tadi ternampak sebuah perigi. Jadi, tanpa membuang waktu dengan berfikir panjang, die terus masuk dan berpegang dekat satu tadi yang terdapat di situ. Maka terselamatlah ia daripada harimau belang tadi dalam keadaaan tergantung.
              Tibe-tibe, die terdengar seperti kocakan air yang kuat dari dalam perigi itu. Sangkanya ade ikan, tapi, sebenarnya seekor buaye sedang menanti die dibawah! MasyaAllah.. Jantungnye kini berdegup kencang dari tadi. Apa yang perlu die buat? Nak naik, harimau tengah duduk tunggu kat atas, nak trun, ade buaye galak nak makan die. Boleh lah aku masukkan peribahasa kat sini; ditelan mati emak diluah mati bapak. Haa.. nak telan ke nak luah? Hentah.. aku pun tak tau.
               So,dalam time2 duk takut tahap cipan tu, ade plak 2 ekor tikus, sekor warne putih dan lagi sekor warne itam tengah gigit tali yang budak tadi tengah berpegang. Budak tu ape lagi lagi la berdegup kencang jantungnye! Tak tau ade jalan ke tak nak idup ni! 
                Tetiba, datang la pulak sekor lebah membawa madu, lalu budak tadi segera nganga dan titisan madu yang dibawa lebah tadi masuk ke dalam mulutnya. Alangkah sedapnya setitik madu itu sehingga lupa situasi dirinya. Dan budak itu akhirnya jatuh dan dibaham buaya. The End.

honey bee

Maka begitu lah cerite nya. Bes ke? Tak bes? Bukan ceritenye yang bes tapi sebenarnya moral of the story yang membuatkan cerite nie best. kenape? Jom fikir same-same:

Cerite tu sebenarnya menggambarkan keadaan kehidupan kite sebenarnya. Budak tersebut adalah kite manusia. Manakala watak harimau adalah malaikat maut yang sentiase mengejar kita dari hari ke sehari. Buaya pula adalah kematian kite manekala tikus-tikus hitam dan putih tersebut adalah malam dan siang yang kita lalui setiap hari menuju ke hari kematian. Dan akhir sekali, lebah dan madu adalah nikmat dunia yang Allah kurniakan hanyalah kecil sahaja. Kalo kite leka dan lalai dengan nikmat dunia tu, maka jadilah kite seperti budak tadi. 
Begitu lah gamaknya..

2 comments: